Середніх розмірів зірки закінчують свою еволюцію, стаючи білими карликами — – те ж станеться з сонцем приблизно через п’ять мільярдів років. Це порівняно холодні і тьмяні зірки, невеликі, але щільні, здатні існувати виключно довго. Але білий карлик lamost j024048. 51+195226.9 (скорочено — j0240) виділяється на загальному тлі. Спостереження показують, що він обертається, роблячи повний оборот всього за 24,93 секунди і перетворюючись в незвичайний «магнітний пропелер». Про це розповідається в новій статті, опублікованій в журналі monthly notice of the royal astronomical society: letters.

Команда астрономів на чолі з інгрід пелісолі (ingrid pelisoli) з британського уорікського університету використовувала інструмент hipercam, встановлений на 10,4-метровому великому канарському телескопі. Це дозволило розглянути подвійну катаклізмічну змінну j0240, розташовану приблизно в 2000 світлових років, в сузір’ї овен. Такі системи включають білий карлик і зірку-партнера, від якої той перетягує речовину, набираючи масу і спалахуючи кожен раз, коли її набереться достатньо, щоб ненадовго запустити інтенсивні термоядерні реакції. У підсумку вони вибухають надновими типу ia.

У катастрофічну подвійну j0240 входить білий карлик розмірами з землю, але в пару сотень тисяч разів важче неї, а також червоний карлик, набагато більший і не такий щільний. Білий карлик активно перетягує речовину від пухкої сусідки, і, можливо, саме цей потік надав йому величезну швидкість обертання — приблизно на 20 відсотків більше, ніж у минулого рекордсмена. Саме через це обертання у білого карлика j0240 могло з’явитися потужне магнітне поле, яке стало відхиляти більшу частину потоку.

В результаті лише частина плазми досягає його поверхні в районах полюсів, де з’являються яскраві термоядерні плями. Завдяки обертанню вони то виникають, то зникають з видимості, і білий карлик пульсує, що і дозволило астрономам виміряти швидкість цього руху. “вона така велика, що білому карлику довелося набрати додаткову масу, щоб не бути розірваним на частини», — додають вчені. У той же час велика частина потоку плазми викидається магнітним полем карлика геть, немов під дією величезного «магнітного пропелера», рухаючись на швидкості до 3000 кілометрів в секунду.

Система j0240 стала лише другим подібним прикладом: раніше «магнітний пропелер» був відомий у ae водолія. На відміну від неї, j0240 орієнтована таким чином, що видно нам «в профіль», дозволяючи помітити окремі плазмові бульбашки, які час від часу закривають світло обох зірок. “це показує, що механізм “магнітного пропелера” може природним чином виникати в подібних системах, якщо обставини відповідні”, – резюмують автори роботи.